زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

پاسخ به شبهات در شبهای پیشاور (کتاب)





پاسخ به شبهات در شبهای پیشاور ، توسط نیره السادات صانعی و سید حسن صانعی در پاسخ به ایرادات و سوالات متفرقه‌ای که به عقائد و تفکرات شیعه می‌شود، در یک جلد، به زبان فارسی تهیه و تنظیم شده است.


۱ - معرفی اجمالی کتاب



نویسندگان با بهره گیری و تاثیرپذیری از کتاب «شبهای پیشاور»، تالیف سلطان الواعظین ، به سوالات پاسخ داده و ضمن پاسخگویی مستدل و مستند، تلاش کرده‌اند، تحریف‌ها و پیرایه‌های نادرستی که توسط دشمنان کینه توز بر دامن اسلام و تشیع نشسته است را، بزدایند.
گرچه در این نوشتار بیشترین بهره را از کتاب شب‌های پیشاور برده‌اند، لیکن منابع دیگر، مخصوصا منابع قابل قبول اهل سنت ، را نیز از نظر دور نداشته و کوشیده‌اند به منابع فوق استناد نمایند.

۲ - ساختار و گزارش محتوا



کتاب با فهرست مطالب و پیشگفتاری از نویسندگان، آغاز، سپس متن اصلی، به صورت پرسش و پاسخ، به دنبال می‌آبد.
به ۵۴ پرسش، جواب داده می‌شود که اکثر آنها را می‌توان در مباحثی؛ مانند پیدایش شیعه، خلافت و جانشینی امیرالمومنین علیه‌السّلام ، ولایت علی علیه‌السّلام ، امامت ائمه علیه‌السّلام ، بحث غدیر، سجده بر مهر، گفتن حی علی خیرالعمل و اشهد ان علیا ولی الله در اذان، فدک ، بوسیدن عتبه و قبر مبارک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، ویژگی‌های علی علیه‌السّلام و برتری وی بر دیگر صحابه ، دسته بندی کرد.
نوع پاسخ‌های ارائه شده، از طریق آیات و روایات می‌باشند و کمتر به استدلال محض پرداخته شده است، و شاید این امر به این دلیل باشد که سوالات مطرح شده نیز بیشتر جنبه تاریخی- روایی دارند، تا جنبه مبنایی و فلسفی.
حجم پاسخ‌ها، از چند سطر تا چندین صفحه به طول انجامیده و گاهی نیز به یک پاسخ بسنده نشده و با قید شماره به پاسخ‌های گوناگونی اشاره شده است.
پاورقی‌ها بیشتر، ذکر اسناد می‌باشد و در بعضی موارد توضیح اصطلاح، ذکر حدیث مورد استناد در متن یا ترجمه ی آن نیز آورده شده است.
در پایان، فهرست منابع استفاده شده، در پاسخ به سوالات، که در حدود ۱۴۰ منبع می‌باشد، آمده است.

۳ - منبع


نرم افزار تاحضور، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب دفاعیه شیعه




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.